District09 e-Inclusie digicafe
e-Inclusie

Jaarverslag: dit realiseerden we op e-inclusievlak in 2022

11.877 digitale hulpvragen beantwoord, 1.665 toestellen ter beschikking gesteld en 3.592 Gentenaars versterkten hun digitale vaardigheden. Onze e-inclusie werking nam ook in 2022 heel wat drempels weg. Een greep uit het jaarverslag.

In 2022 werd duidelijk dat de digitale versnelling van de voorgaande jaren niet zal afremmen. Waar fysiek en digitaal vroeger nog evenwaardig waren, is digitaal nu de eerste, en soms de enige, weg. De impact van digitale uitsluiting is groter dan ooit.

Lokale besturen hebben een centrale rol om digitale uitsluiting te voorkomen. District09 en Stad Gent zijn op dat vlak voorbeeld en voorloper in Vlaanderen. We nemen de lead in twee grote overkoepelende Vlaamse initiatieven: Iedereen Digitaal Lokaal en de City Deal rond e-inclusion by design.

District09 city deal e-inclusion by design

We hielpen net als voorgaande jaren heel wat Gentenaars op weg in de digitale wereld. Digihelpers en digicoaches stonden paraat om Gentenaren te helpen bij digitale vragen en opleidingen te geven. Voor mensen met onvoldoende financiƫle middelen stelden we toestellen en internet ter beschikking. Via digitale
oefenkansen in diverse contexten maakten we de stap naar spontaan digitaal eenvoudiger.

Meer dan ooit vormt de e-inclusiewerking van District09 een hefboom voor anderen om aan digitale inclusie te werken. Binnen Gent werkten we samen met verschillende stadsdiensten en organisaties die zich inzetten om aan digitale kansen voor hun doelgroepen te werken. Twee van deze projecten werden in 2022 bekroond met een Mediawijs award: Iedereen Digihelper & Dig in! Samen schrijven we het e-inclusie verhaal van morgen zodat we alle Gentenaars mee kunnen nemen in het digitale verhaal.

District09 wint 2 Mediawijs awards 2022 - januari 2023